1. Ogólne zasady

Pracownia Zastosowań Informatyki w Fizyce przeznaczona jest dla studentów fizyki celem odbywania w niej planowych zajeć dydaktycznych, jak również ich pracy samodzielnej. Użytkownikiem pracowni może być każdy student fizyki (kierunku doświadczalnego), a w uzasadnionych przypadkach inne osoby - pracownicy i studenci.

Użytkownik ma prawo do:
  • korzystania z zasobów komputerów w granicach określonych przez administratorów;
  • prywatności danych przechowywanych w systemach komputerowych włączonych do sieci.
Użytkownikowi nie może:
  • uszkadzać lub narażać na uszkodzenia sprzęt komputerowy;
  • wykorzystywać sprzęt lub oprogramowanie do celów komercyjnych bez zgody Dyrektora Instytutu;
  • naruszać prywatności cudzych zasobów;
  • narażać innych użytkowników i ich zasoby na potencjalne szkody (np. poprzez udostepnianie czyjegoś hasła innym, udostepnianie innym niebezpiecznych programów bez ostrzeżenia etc.);
  • utrudniać pracę innym użytkownikom i administratorom;
  • dezinformować innych użytkowników i administratorów.
Użytkownik ma obowiązek:
  • podporządkowywać się zaleceniom administratorów i pracowników prowadzących zajęcia dydaktyczne
  • dbać o bezpieczeństwo swojego konta (użytkownik odpowiada za szkody poczynione przy użyciu jego konta);
  • opuszczając pracownię całkowicie wylogować się ze wszystkich terminali;
  • nieznajomość treści regulaminów nie zwalnia od ich przestrzegania.

2. Szczegółowe zasady:

W szczególności użytkownikowi nie wolno:
  • dokonywać jakichkolwiek zmian technicznych w zestawach komputerów. W szczególności zabrania sie wymiany wyposażenia między stanowiskami. Nie wolno także wnosić własnego sprzętu elektronicznego oraz narzedzi służących do naprawy lub też manipulowania przy sprzęcie;
  • wyłączać lub resetować komputerów;
  • używać identyfikatorów innych użytkowników;
  • korzystać z komputerów, zasobów i informacji, do których właściciel lub administratorzy nie przydzielili mu dostępu;
  • instalować lub uruchamiać oprogramowania, które mogłoby przeszkadzać innym użytkownikom (w szczególności pisać lub wprowadzać programy wirusowe, nawet jeśli nie bedą one nigdy uruchamiane);
  • wykorzystywać sprzętu do wykonywania prac, które nie sąz wiązane z programem studiów i nie są zlecane przez pracowników dydaktycznych (np. uruchamiania gier);

3. Sytuacje wyjątkowe:

  • w sprawach wyjątkowych (potrzeba naruszenia, któregoś z ww. punktów) należy zgłaszać się do administratorów;
  • jeśli istnieje uzasadniona potrzeba administrator może na prośbę użytkownika okresowo udostępnić mu kilka specjalnych identyfikatorów;
  • użytkownik może użyć konta innego użytkownika wyłącznie w jego obecności, za jego zgodą i na jego odpowiedzialność;
  • jeśli istnieje uzasadniona potrzeba administrator może na prośbę użytkownika (grupy użytkowników) zmieniać jego uprawnienia w systemie;
jeśli przypadkiem znaleziono lukę w systemie praw dostępu lub systemie bezpieczenstwa, to jej natychmiastowe zgłoszenie nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji

4. Sankcje za nieprzestrzeganie regulaminu:

  • za złamanie postanowień regulaminu przewidziane są konsekwencje do uniemożliwienia korzystania z sieci lub skreślenia z listy studentów włącznie;
  • administrator ma prawo zablokować konto osobie łamiącej regulamin

5. Prawa użytkownika i obowiązki administratorów:

  • użytkownik ma prawo do korzystania z zasobów komputerów w granicach określonych przez administratorów;
  • użytkownik może pracować samodzielnie w obecności administratora lub innej upoważnionej osoby nadzorującej pracownię, w czasie gdy nie odbywają się w niej zajęcia dydaktyczne;
  • informacja o czasie przeznaczonym do pracy samodzielnej jest udostepniona użytkownikom
  • administratorzy maja obowiązek informowania użytkowników o możliwościach wykorzystania systemów i ewentualnych problemach związanych z ich eksploatacją;
  • użytkownicy mają prawo do prywatności danych przechowywanych w systemach komputerowych włączonych do sieci;
  • administratorzy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy korespondencji w odniesieniu do informacji uzyskanych dzięki dostępowi do danych użytkownika;
  • administratorzy nie ponoszą odpowiedzialności za szkody i nadużycia powstałe z winy użytkowników.

6. Dobre obyczaje

  • w pracowni nie powinno przebywać więcej osób niż jest stanowisk komputerowych;
  • dbanie o ochronę swoich zasobów poprzez stosowanie haseł, czestą ich zmianę i ograniczenie dostepu do swoich zasobów;
  • wylogowywanie użytkowników, którzy zapomnieli tego uczynić;
  • zgłaszanie nieprawidłowości w działaniu komputerów lub programów administratorom (bezpośrednio lub poprzez pocztę elektroniczną);
  • ciche rozmowy podczas zajeć przy komputerach.
Kierownik PZIF
dr Szymon Klein
Powrót do strony głównej